چهار شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۳۰ مه ۲۰۱۲



majid-sedghi.jpg

مجید صدقی

majidsedghi@yahoo.com
در نخستین روزهای جشنواره سینمایی کن دریک برنامه عروسکی در شبکه معروف تلویزیونی کانال پلوس فرانسه - که همواره شخصیت های سیاسی ویا هنری را در قالب عروسک هایی کاریکاتور مانند به سخره می کشاند - تصویری عروسکی ازچهره های مشهورسینمای آمریکا را در حالی که شادمانه می رقصند نشان داد با این شرح که : این روزها در جشنواره کن آکتورهای آمریکایی به رقص و پایکوبی مشغول هستند . اندکی بعد مجری برنامه همراه با یک مارش عزا و تصویری از گریستن هنرپیشگان معروف فرانسوی ادامه داد : در حالی که آکتورهای فرانسوی گریه می کنند !

شاید در اولین روزهای چشنواره کن این طنز تلویزیونی یک ارزیابی شتابزده و غیرمنصفانه به نظر می رسید ولی اکنون که جشنواره به پایان رسیده به جرات می توان گفت که در شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن سینمای فرانسه بازنده بزرگ جشنواره ای است که خود پایه گذار آن بود. گرچه در مجموع فیلم های ارائه شده به جشنواره خوب نبود ولی دو فیلم خوب از فرانسه به نام های ( زنگ و استخوان ) ساخته ی ژاک اودیار و ( موتورهای مقدس ) ساخته ی لئوس کاراکس از دید داوران غایب شد . فیلم نه چندان خوب آمریکایی ( امپراتوری طلوع ماه ) به کارگردانی وس اندرسن در بخش رقابتی جشنواره پذیرفته شد و جالب آنکه با این فیلم متوسط جشنواره گشایش یافت !

امسال شرکت ستارگان آمریکایی در جشنواره بسیار چشمگیر بود وفرش قرمز جشنواره در اختیار هالیوودی ها بود حتی در برنامه های تلویزیونی کانال پلوس که مستقیما از جشنواره پخش می شد آنقدر که به بازیگران و کارگردانان آمریکایی اهمیت داده می شد به هنرمندان فرانسوی توجه چندانی نمی شد .به نطرمی رسید مسئولان جشنواره تنها میزبانان مهربان و خوبی برای غیرفرانسوی ها بودند . در واقع علاوه بر ستارگان ریز و درشت وقتی خوش تیپ هایی مثل روبرت پاتینسن وبا برادپیت حضور دارند دیگر جایی برای ژان دو ژاردن فرانسوی ( بازیگرفرانسوی و برنده اسکار فیلم هنرمند ) نیست .

در کنفرانس مطبوعاتی پس از مراسم پایانی جشنواره بسیاری از خبرنگاران حاضر در چشنواره از نانی مورتی ( کارگردان معروف ایتالیایی و رییس هیات داوران جشنواره ) به خاطرنحوه داوری و نا دیده گرفتن برخی فیلم ها ایراد گرفتند .

نخل طلای جشنواره نصیب میشائیل هانکه کارگردان اتریشی به خاطر فیلم ( عشق ) با شرکت دو بازیگر سالخورده سینمای فرانسه ژان لویی ترین تینیان ( 81 ساله ) و امانوئل ریوا ( 85ساله ) شد . ایزابل هوپر دیگر بازیگر سرشناس سینما ی فرانسه در این فیلم نقش دختر این زوج را بازی می کند . شاید بتوان گفت درجشنواره کن امسال این سه بازیگر مطرح فرانسوی سزاوار فرش قرمزی جداگانه بودند .

هانکه که پیش از این فیلم در سال 2009 به خاطر کارگردانی فیلم ( روبان سفید ) نخل طلای جشنواره کن را ربوده بود زمانی که در مراسم پایانی جشنواره برای دریافت نخل طلای جدیدش به روی صحنه رفت از بازیگران فیلمش تقدیرکرد و ترین تینیان در حالی که صدایش به طورمحسوسی می لرزید از وی تشکر کرد.

جایزه بزرگ جشنواره به
MATTEO GARRONE فیلمساز ایتالیایی برای کارگردانی فیلم ( واقعیت ) تعلق گرفت . او در کنفرانس مطبوعاتی پس از دریافت جایزه گفت : از این که برنده جایزه شدم خیلی تعجب کردم زیرا که فیلم های بسیار خوبی در کن بودند. اما به هرحال گرفتن این جایزه ا ین فرصت را به من می دهد که در آینده فیلم های مهم تری بسازم.

به رغم همه کاستی ها جشنواره کن همچنان یک جشنواره معتبراست . این را همه آنهایی که به کن آمده بودند تایید کردند . کن لوچ کارگردان انگلیسی که به خاطر کارگردانی فیلم ( بخش فرشتگان ) برنده جایزه هیات داوران شد در مراسم پایانی جشنواره گفت :

کن به ما گوید که سینما فقط یک سرگرمی نیست . جشنواره نشان می دهد که ما چگونه هستیم و جگونه می توانیم با یکدیکر زندگی کنیم . کن بزرگ ترین جشنواره دنیاست و بردن این جایزه برای من یک افتخار محسوب می شود.